Som forælder ønsker du det bedste for dit barns trivsel og udvikling. En vigtig færdighed, der kan hjælpe dit barn med at håndtere følelser og adfærd på en sund måde, er reguleringskompetence. Reguleringskompetence er evnen til at genkende, forstå og styre følelser og adfærd, og det spiller en afgørende rolle i dit barns trivsel både […]
Talblindhed, også kendt som dyskalkuli, er en matematisk læsevanskelighed, der påvirker en persons evne til at forstå og arbejde med tal. Forældre, lærere og pædagoger spiller en afgørende rolle i at hjælpe børn med at overvinde talblindhed. Derfor har vi valgt at lægge et fokus på talblindhed. I dette blogindlæg vil vi først beskrive, hvad […]
Matematisk opmærksomhed skal læres gennem leg Lad børnene være detektiver på en mission, kokke på en restaurant, opdagelsesrejsende på en safari eller elefanter på savannen. Det er legen, der er nøglen til at skabe nysgerrighed og motivation.Det er i legen, at barnet udvikler sin matematiske opmærksomhed. Vi har stiftet og skabt finurlige.fif, som er en […]
Det er ikke for sjov, at vi dansklærere prioriterer læsning højt, ja oftest så højt, at det nærmest burde have sit helt eget fag på skemaet (det har det faktisk hos mig ssh). Skolens absolut vigtigste opgave, foruden alle de sociale og dannelsesmæssige kompetencer, er at sørge for, at alle børn lærer at læse, forstå […]
i kan mestre og overvinde vores tanker, men vi vil altid være i kamp med vores følelser.. Sådan skrev den populære amerikanske forfatter Elizabeth Gilbert; længe inden hendes navn blev verdenskendt for den popkulturelle film “Eat, Pray and Love”. Og på mange måder havde Elizabeth ret. Som mange af Jer måske allerede ved, så er […]
Jeg husker tydeligt, da jeg gik i 4. klasse. Vi kom ind fra frikvarter, og min lærer havde slukket alt lyset. Musik spillede, og min lærer stod i hjørnet med en lommelygte. Hun gik i gang med at fortælle en historie, og jeg tror aldrig, at jeg, hverken før eller efter, har lyttet så intenst […]
I skolen, særligt i de første år, snakker man oftest om at knække læsekoden, at kunne læse; som fundamentet for det hele. Det er da heller ikke forkert, og der er da intet federe end at se smilet og anerkendelsen hos barnet, der kan læse de første ord og sætninger. Modsat er der heller intet […]