Sproget leges ind

Jeg husker tydeligt, da jeg gik i 4. klasse. Vi kom ind fra frikvarter, og min lærer havde slukket alt lyset. Musik spillede, og min lærer stod i hjørnet med en lommelygte.
Hun gik i gang med at fortælle en historie, og jeg tror aldrig, at jeg, hverken før eller efter, har lyttet så intenst til en fortælling.

For første gang oplevede jeg, at sproget ikke bare vare ord i bøger, men noget, der fylder i hele kroppen.

Faktisk er vi sprogligt og rytmisk opmærksomme, før vi overhovedet begynder at tale.
Vores oplevelser er med til at lægge grundlaget for vores sproglige kunnen.
Jo mere, vi bruger sproget på forskellige måder, jo bedre betingelser har vi for at blive sprogligt stærke og motiverede. Nogle børn vil selvfølgelig have brug for særligt hjælp i sprogtilegnelsen og i processen, men hos de fleste kan sproget styrkes meget bare ved, at vi fokuserer på leg, humør og bevægelse i indlæringsfasen.

Hos børn er der en voksende nysgerrighed; et brændende ønske om at lære og også en stor evne til at suge til sig. Det er så altafgørende, at vi fodrer deres nysgerrighed og bruger deres motivation som en drivkraft for at lære dem nyt. Sproglege og bevægelse er med til at stimulere børnenes nysgerrighed, får dem til at deltage og giver dem lyst til at være med!

Sproglege er en del af ALLE dage i mit klasseværelse; på den ene eller anden måde.
Man behøver ikke forbedre alverden eller bruge en hel lektion på det. Sproglege skal heller ikke erstatte de små brainbreaks; for som ordet indikerer; så har børnene brug for en pause nogle gange. Men sproglege kan være en tiltrængt faglig pause, en bevægelsesaktivitet eller blot en helt normal del af dagens indhold. Sproglege kan også implementeres i alle fag; men det kan nogle gange være svært, at se, hvordan man får fagbogen eller litteraturarbejde til at indeholde bevægelse og lege … det er en helt anden snak ..

Men for nu … har vi bikset en lille sød ting sammen til Jer, som jeg, Frederikke, bruger ugentligt i min undervisning: BOGSTAVLEGE. Der findes adskillige idéer, tips, bøger og materialer til emnet, men én ting, som de fleste indskolingslærere har i deres klasseværelse, er alfabetkort. Hos mange ender de dog med at ligge på hylden eller blot at blive brugt som vendespil, når børnene starter i skole. Vi er kæmpe-fans af bogstavlege; også selvom, at man går i 1., 2. eller 3. klasse .. eller for den sags skyld 9. klasse. Det giver børnene mulighed for at arbejde både med bogstavlyde, fonemer, morfemer, lydforbindelser – det øger deres ordforråd, arbejdshukommelse og sidst, men ikke mindst, så giver det børnene en mulighed for at lege og lære på samme tid! What’s not to like?

I kan downloade vores Alfabetkort m. Dyr – de er lavet med og uden bogstaver, da arbejdet med billed- og lyd i sig er en gevinst! Vi har også bikset 5 finurlige forslag sammen til, hvordan i kan arbejde med alfabetkortene – aktiviteterne er gruppeaktiviteter, kræver ingen forberedelse og tager under 15 min. at lave! JA TAK!