Gruppe af forskellige folkeskolebørn står sammen og kigger på kameraet

Hvordan kan peer tutoring styrke danskfærdigheder hos elever med dansk som 2. sprog?

Når elever har dansk som deres andetsprog, kan det være en stor udfordring at blive flydende i sproget og følge med i undervisningen. Peer tutoring, hvor elever hjælper hinanden med læring, kan være en effektiv måde at styrke danskfærdigheder hos elever med dansk som 2. sprog.

Hvad er peer tutoring?

Peer tutoring er en undervisningsmetode, hvor elever arbejder sammen i par eller små grupper for at hjælpe hinanden med at lære. Den ene elev fungerer som tutor, som er den erfarne og dygtigere elev, mens den anden er den tutorerede, som modtager hjælp og støtte.

Fordele ved peer tutoring for elever med dansk som 2. sprog

Peer tutoring kan være særligt gavnligt for elever med dansk som 2. sprog af flere grunde:

1. Sproglig støtte

Ved at arbejde sammen med en medelev, der behersker dansk bedre, kan elever med dansk som 2. sprog få direkte sproglig støtte og hjælp til at forstå og kommunikere på dansk.

2. Kulturel forståelse

Med peer tutoring kan elever med dansk som 2. sprog også få hjælp til at forstå den danske kultur og samfundsnormer, som er vigtige i sprogindlæringen.

3. Selvtillid og motivation

Peer tutoring kan styrke elevernes selvtillid og motivation, da de får mulighed for at hjælpe andre og opleve succesoplevelser i undervisningen.

Implementering af peer tutoring i undervisningen

For at få mest muligt ud af peer tutoring i danskundervisningen for elever med dansk som 2. sprog, er det vigtigt at:

1. Matche tutorer og tutorerede

Sørg for at matche elever med forskellige sproglige færdigheder, så de kan lære af hinanden og støtte hinanden bedst muligt.

2. Give tydelige rammer

Etabler klare retningslinjer for peer tutoring-sessionerne, så både tutorer og tutorerede ved, hvad der forventes af dem, og hvordan de kan støtte hinanden bedst muligt.

3. Evaluere og tilpasse

Evaluér løbende peer tutoring-sessionerne for at sikre, at eleverne får mest muligt ud af det, og tilpas metoden efter behov for at opnå de bedste resultater.

Afsluttende tanker

Peer tutoring kan være en effektiv metode til at styrke danskfærdigheder hos elever med dansk som 2. sprog. Ved at arbejde sammen med en medelev kan eleverne styrke deres sproglige færdigheder, kulturelle forståelse samt motivation og selvtillid i danskundervisningen.

Er du interesseret i at udforske flere undervisningsmaterialer og læringsspil til elever med dansk som 2. sprog? Besøg vores område dedikeret til dansk som andetsprog hos finurlige fif her

Skriv et svar